Ze gaan scheiden en zitten met mij aan tafel voor hun eerste mediationgesprek. De intake is geweest, de mediationovereenkomst getekend en nu gaat het echt beginnen. Ze zijn gespannen. Begrijpelijk, want niemand zit voor zijn lol in een mediation en je weet niet precies wat je kunt verwachten. Afspraken maken, daar komen ze voor. Ik vraag wie de beslissing heeft genomen om te gaan scheiden. (Zij heeft de knoop doorgehakt.) Ik stel vragen en nog meer vragen. Hoe ze erbij zitten, hoe ze zich voelen, hoe ze elkaar hebben leren kennen, wat ze zo leuk vonden aan elkaar, waar de scheurtjes in het huwelijk zijn ontstaan, waarom het zover gekomen is. Hoe het met de kinderen gaat. En of ze het de kinderen al hebben verteld.

En dan komt het: we komen hier toch om afspraken te maken? Wat een onzin al die vragen, kunnen we niet gewoon de scheiding regelen? We zitten nu een beetje onze tijd te verdoen. Het is toch geen therapie?

Mensen onderschatten vaak het belang van ‘je verhaal vertellen’. Als mediator weet ik dat de communicatie eerst constructief moet worden voordat je goede afspraken met elkaar kunt maken. En bij mensen die gaan scheiden (of een ander conflict hebben) is de communicatie niet constructief. Ruziegedrag, verwijten over en weer, welles-nietes, ja maar hij, ja maar zij, het is allemaal niet constructief. Ze pingpongen wat heen en weer, maar luisteren niet echt naar elkaar.

En dus begint een mediationtraject met het verbeteren van de communicatie. Met je verhaal vertellen, met naar elkaar gaan luisteren zonder dat emoties de overhand krijgen en met gaan begrijpen wat de ander belangrijk vindt. Soft? Nee hoor, het is juist heel krachtig en er is lef voor nodig. Het vertellen van je verhaal dient meerdere doelen, waarvan ik er hier een paar noem.

Eindelijk iemand die luistert

Iedereen wil gehoord worden. Het lucht op om je verhaal te vertellen. Er is in ieder geval één iemand die luistert, namelijk de mediator. De mediator vraagt door, reflecteert en vat samen. Om alles op een rijtje te krijgen. Bijkomend voordeel is dat de ander stiekem ook luistert, en misschien dingen hoort die hij/zij niet eerder gehoord heeft. Vooral degene die verlaten wordt zit met veel vragen en in het verhaal van de ander liggen de antwoorden besloten.

Aandacht voor emoties

Emoties zijn er. Altijd. Negeren heeft geen zin, want ze gaan niet zomaar weg. Als emoties in de weg zitten, is een goed gesprek niet mogelijk. Wat wel zin heeft: aandacht geven aan de emoties die er zijn. Een goede mediator doet dat. Iemand die zijn emoties mag uiten wordt rustiger en gaat beter luisteren. En dat is dan weer nodig om samen goede afspraken te maken.

De mediation loopt daarna soepeler en dus sneller

Het lijkt misschien alsof het meer tijd kost, ‘die eindeloze verhalen’. Maar als je hier in het begin van de mediation bij stilstaat, dan verloopt de mediation daarna soepeler. Als de angel er een beetje uit is, lukt het beter om samen goede afspraken te maken. Als je dat niet doet, blijven de emoties in de weg zitten en komen ze op onverwachte momenten boven. Dan wordt er over elk onderwerp geruzied en duurt de mediation langer.

Meer weten over mediation?

Mail info@circles-mediation.nl of bel 06-51507539.