Tja, dan zitten ze tegenover me en hopen ze stiekem dat ik het allemaal kan oplossen. Dat de communicatie beter wordt. Dat hij/zij nou eindelijk eens gaat luisteren. Dat de ruzies ophouden. Dat ze elkaar gaan begrijpen. Eigenlijk hopen ze dat ik hiervoor een pilletje heb. Een quick fix. Ik begrijp de wens. Maar als dat de hoop en de verwachting is, dan moet ik mensen teleurstellen, want er is geen quick fix. Geen pilletje. Sorry. Maar hoe moet het dan verder?
Als mediator kijk ik naar het patroon waar mensen in zitten. Hoe reageren ze op elkaar, wat laten ze non-verbaal zien, waar zitten de triggers? Vervolgens benoem ik wat ik heb waargenomen en dan vraag ik of ze dat herkennen. Dan ontstaat er bewustwording. En dat is nodig om een ongewenst patroon te kunnen doorbreken. Want het gaat altijd over: wat zegt/doet iemand en wat is het effect daarvan op de ander? Vaak zeggen of doen mensen dingen zonder te weten wat het effect op de ander is. Ze communiceren zonder te checken hoe de boodschap over komt. Ze denken dat de ander ze wel begrijpt, want: ik ben toch duidelijk, ik praat toch geen Chinees, ik heb het al honderd keer gezegd! Als mediator help ik mensen om de communicatie weer constructief te maken. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, de liefde kan over zijn, maar als je elkaar beter gaat begrijpen, voelt de ander zich gezien en gehoord.
Tips voor communicatie:
- Het begint met bewustwording. Bewust worden van je eigen woorden, de toon, je non-verbale signalen en de intentie. Plus het effect van dat alles op de ander. Is het effect op de ander ook datgene wat je wilt bereiken? Of wil je iets anders bereiken, maar lukt dat niet? In het laatste geval zul je iets anders moeten proberen, want met meer van hetzelfde blijft ook het effect hetzelfde. Verander dus je eigen gedrag.
- Het is een kwestie van oefenen. Vaak is er sprake van een ingesleten patroon dat weliswaar vertrouwd voelt, maar ook niet meer bevalt. Als je een niet werkend patroon wilt doorbreken, dan kost dat tijd en geduld. Houd elkaars goede intenties voor ogen. De intentie is goed, de uitvoering zal soms wat onhandig/onwennig zijn.
- Geef elkaar feedback. Gebruik daarbij de ik-boodschap. Stop met jij-bakken.
- Een compliment doet wonderen. Dus geef ook aan wat er goed gaat en zeg tegen elkaar als je verbetering merkt.
- Luister naar elkaar om elkaar te begrijpen, dat doe je door verdiepende vragen te stellen en elkaars antwoord samen te vatten.
De meeste mensen die bij mij aan tafel komen voor de begeleiding van hun scheiding, komen niet meer bij elkaar. Daarvoor is er teveel gebeurd. De liefde is over, in ieder geval voor één van de twee of voor allebei. Toch is het belangrijk om het patroon bloot te leggen, om te kijken waar en waarom het mis is gegaan. Hierdoor kunnen mensen de relatie afhechten, weer vooruit gaan kijken en hun rol als collega-ouders invulling gaan geven.
Soms twijfelen mensen nog of scheiden wel de juiste weg is. Ze willen eigenlijk niet scheiden, maar weten ook dat er iets moet veranderen in de relatie. Ook dan kan ik helpen, door met de vraag ‘scheiden of blijven?’ aan de gang te gaan. De methode is vergelijkbaar met een scheiding, alleen staat de uitkomst van tevoren nog niet vast.
Ben of ken je iemand die gaat scheiden? Of willen jullie de onderlinge communicatie verbeteren, zonder gelijk een scheiding in gang te zetten? Ik help jullie graag.
Neem contact op via 06-51507539 of stuur een mail naar info@circles-mediation.nl.